Autorijles nemen is best wel duur.  Alhoewel de loodgieter per uur meer berekent. Autorijles nemen is een investering in je toekomst en in je eigen veiligheid.

Autorijles nemen is niet alleen het behalen van je rijbewijs. Het is ook vaak het aanleren van een mentaliteit om met anderen en het verkeer om te gaan. Het thema is natuurlijk mobiliteit.

Maar ook sociaal gedrag, veiligheid en plezier spelen een belangrijke rol.

Als je nu rijles neemt is het de bedoeling dat je de rest van je leven daar plezier van hebt. Je moet jezelf veilig voelen en anderen dat gevoel ook geven.

Het zal best een keer gebeuren dat je een deukje oploopt, als dat maar beperkt blijft tot blik.

 

Er is dus genoeg te leren. Maar omdat het duur genoeg is moet dat natuurlijk toch vlot verlopen. Ik heb al vroeg in mijn carrière, voor mensen die nog nooit hebben gereden, gekozen voor een methodische aanpak van de lessen. Dat wil zeggen: stapje voor stapje. Beginnen bij het begin zonder dan al gestoord te worden door moeilijke dingen waar je nog niet aan toe bent. Je kunt je op die manier concentreren op de dingen die je onder de knie moet krijgen. We leren eerst de auto te gebruiken, dan gaan we ons bezig houden met het verkeer om ons heen. Uiteindelijk draag je volledig de verantwoordelijkheid voor je gedrag in het verkeer. Dan ben je ook klaar voor het examen en je rijbewijs. De methodische aanpak lijkt in het begin een langzame methode; later blijkt het toch de snelste manier te zijn om te leren rijden.

Na de eerste les ben je nog niet op de snelweg geweest en heb je nog niet veel verkeer om je heen gezien maar je hebt wel geleerd hoe je weg moet rijden en schakelen.

 

Uiteraard ligt dat voor automaat-leerlingen wat anders. Die hoeven niet te koppelen en te schakelen, die gaan meteen al aan de gang met sturen, gasgeven en remmen.

 

In mijn loopbaan als rij-instructeur heb ik ook heel veel te maken gehad met leerlingen die al een geschiedenis in autorijden achter de rug hadden. Leerlingen die veel te lang in een handgeschakelde auto hebben geprobeerd te leren rijden maar daar toch niet het talent voor bleken te hebben. Dan is het natuurlijk ook nog zo, dat zo iemand er al niet veel plezier meer aan beleeft. Niet aan het lessen en ook niet aan het autorijden zelf. Diegenen die het dan toch nog een keer willen proberen, zijn bij mij van harte welkom. En je zal de eerste niet zijn die na een paar lessen bij mij in de automaat het autorijden weer leuk begint te vinden en het rijles nemen als een aangename tijdsinvestering  gaat zien.

 

Maar als je autorijden met een handgeschakelde auto moeilijk vindt, hoef je niet altijd meteen aan een automaat te denken. Als je echt vindt dat je het hand-schakel rijbewijs nodig hebt,

kan ik je soms toch wel verder helpen. Door mijn achtergrond en ruime ervaring van meer dan 35 jaar kan ik je vaak beter helpen dan sommige van mijn collega’s in de rijschoolwereld.

 

En dan heb je ook altijd nog de mogelijkheid om de moeilijkheden uit elkaar te halen. Daar bedoel ik mee, dat je eerst je automaatrijbewijs gaat halen. En als je na een paar jaar en een aantal tienduizenden kilometers al zoveel verkeerservaring hebt opgedaan, kun je altijd kiezen om het schakelrijbewijs te gaan halen. Daar hoef je niet opnieuw theorie-examen voor te doen. Een geldig rijbewijs in de automaat stelt je vrij van de plicht om een theoriecertificaat te hebben. Hoewel het (aanvullend) examen in de schakelwagen net zo lang duurt als een gewoon examen, wordt er door de examinator met andere ogen naar je prestaties gekeken. Hij let er dan vooral op of het zelf schakelen niet ten koste gaat van je rijprestaties.

 

Wat is optimaal?

De meeste leerlingen hebben één keer per week een uur of anderhalf uur rijles. Dan ben je toch zo ongeveer een half jaar bezig. Prima. Niets mee mis. Maar het kan ook anders.

Een leerling doet er GEMIDDELD (dus sommigen doen het sneller, anderen langzamer)

een x-aantal lessen over om zijn rijbewijs te halen. En x is dan het aantal dat volgt uit de formule 1,2 keer je leeftijd + 20 lessen. Een gemiddelde leerling van 17 jaar doet  er dus over (1,2 x 17) + 20 = 40,5 lesuren (van 60 minuten)

Wil je die 40 uur in 2 weken doen? Dat kan. Houd er dan wel rekening mee dat een mens ook leert nadat hij les heeft gehad. Een les heeft normaal gesproken een inzinktijd nodig.

Dan verwerk je de informatie en raken je hersens geprogrammeerd.

Als de lessen te kort op elkaar volgen, dan mis je dat leereffect. Dat kan betekenen dat je meer lessen nodig hebt als je in 2 of 3 weken je rijbewijs wilt halen.

Optimaal is eigenlijk 2 keer per week rijden.

 

Waarvandaan, waarnaartoe en wanneer?

Het meest effectief is het als je je lessen begint en eindigt in Sneek. We zitten meteen in het gebied waar het meest geoefend kan worden op korte rijafstanden. Bovendien is Sneek ook je examenplaats en zo leer je Sneek ook goed kennen.

Een onmiskenbaar voordeel tijdens je examen.

 

Maar als je niet in Sneek woont, dan kan dat niet altijd. Niet getreurd. In de meeste gevallen kan ik je ophalen en afzetten bij huis, werk of een ander adres waar je bent of naartoe moet. Houd er echter wel rekening mee dat de rijtijd voor het rijden naar en van Sneek niet altijd effectieve lestijd is. Woon je bijvoorbeeld in Blauwhuis, dan is de reistijd van 2 x een kwartier

maar voor 25 % effectief. In het begin van de lessenreeks heb je nog wel wat aan die rijafstanden, later in je opleiding wordt dat steeds minder.

 

’s Avonds rijden?

Ja, prima. Maar niet altijd. Een paar avonden in het donker rijden is waardevol. Maar voor het tweede deel van je opleiding heb je verkeer om je heen nodig. Dat verkeer is er ’s-avonds te weinig in Sneek en omgeving. Voor het eerste deel van je rijopleiding kan het dus prima maar voor het tweede deel moet je echt tijd vrij hebben/maken op drukkere momenten.

Dat zal dus betekenen dat we bij elke les zullen kijken of ook het tijdstip geschikt is voor het doel van die les.

 

Examenplaats Sneek:

Sneek is geen Amsterdam of Utrecht. Het verkeersbeeld van Sneek is anders dan dat van grotere steden. Geen grote stromen auto’s of motoren, weinig of geen files. In Sneek kun je prima leren rijden maar als aanvulling is het wel fijn om ook eens met de lesauto naar “voorheen verkeersplein Joure”  te rijden, het klaverblad van Heerenveen te “doen” of  de “fietsers

voorrang”- rotondes van Leeuwarden te oefenen. Je zal ze geen van drieën gaan tegenkomen op je examen maar als het mogelijk is, is het wel prettig als je het een keer tijdens je opleiding hebt meegemaakt.

Dit soort rijgebieden kunnen we dan ook in onderling overleg meenemen in de opleiding. Niet verplicht, wel een aanrader.

 

 

De lessen

Rijschool Leo

Gouden Bodem 2

8621 CV Heeg

mob. 0653 443 896

telf.  0515 442363

info@rijschoolleo.nl