Er is keus. Ofwel je gaat lessen in een handgeschakelde auto: Dacia Sandero. Ofwel, als je zelf schakelen minder leuk, overbodig of toch wel moeilijk vindt, dan stap je in de volledig elektrische automatisch geschakelde auto: de Skoda Citigo.

 

De Dacia Sandero:

De Dacia Sandero is een moderne niet te grote auto met voldoende verstelmogelijkheden van stoel en stuur om comfortabel te zijn voor grote en voor kleinere mensen. De auto is van bouwjaar 2024 en heeft daardoor moderne rijhulpsystemen. De auto zelf maakt het al makkelijker om op een helling weg te rijden door het hill-hold systeem.

 

De Skoda Citigo Electric:

is een kleine, overzichtelijke en handzame elektrische (dus automatische) stadsauto. Dat de auto elektrisch is aangedreven is een onderhuids gegeven waarvan j e als berijder alleen maar merkt dat de auto zich bijzonder makkelijk laat rijden . Geen schokken als de auto optrekt want een elektrische auto heeft nooit een versnellingsbak. Dus: Ook geen gedoe met een koppeling, niet meer roeren met een ijzeren staaf in een bak met onderdelen (wat anderen dan wel een versnellingsbak noemen) maar gewoon gas geven en remmen. Alle aandacht kan dus bij het verkeer blijven. Kortom, een automaat , en zeker een elektrische auto, is bijzonder geschikt voor die mensen die een au to alleen maar zien als een onmisbare wijze van vervoer . En, laten we wel wezen, voor sommige mensen, om wat voor reden dan ook, de enige mogelijkheid om een rijbewijs te kunnen halen.

 

Elektrisch of aangedreven met een verbrandingsmotor:

Een automatisch geschakelde auto (kortweg “automaat”) betekent voor de berijder dat hij/zij zich geen zorgen hoeft te maken over het kiezen van een versnelling . Welke techniek daar voor gebruikt wordt is in wezen onbelangrijk. Een automaat heeft uitsluitend een “gas”pedaa l en een rempedaal. Of je nu leert rijden in een automaat met uitsluitend een verbrandingsmotor, een hybride uitvoering (verbrandingsmotor in samenwerking met een elektromotor) of een volledig elektrische auto (eventueel in samenhang met een brandstofcel (maakt van waterstof elektriciteit)). Het rijden in een dergelijke auto is allemaal hetzelfde.

 

Waarom dan elektrisch?

Voor het rijden in stedelijke gebieden is elektrisch rijden steeds meer de norm. Vooral vanwege het ontbreken van de uitstoot tijdens het rijden. En het is ook nog le kker stil. Rijlessen vinden merendeels plaats in en direct om de stad. Daarom is elektrisch lesrijden een logische stap. Daar komt dan nog bij dat Rijschool Leo op zijn eigen dak 45 zonnepanelen heeft liggen zodat we in feite lesrijden op zonnekracht. L eo L est e L ektrisch!!!

 

Het ligt in de lijn van de ontwikkelingen dat over 15 jaar 98% van alle nieuw - verkochte auto’s een automaat is. Er zullen altijd nog wel hand - geschakelde auto’s blijven rondrijden. Steeds minder maar de klassieke auto’s blijven natuurlijk hand - geschakeld.

 

Diesel, benzine of gas:

Als je rijles gaat nemen in een handgeschakelde lesauto (bij een automaat spelen deze overwegingen geen rol omdat de techniek de verschillen oplost) moet je een keus maken of je gaat lessen in een dieselauto of een benzine- (of gas)auto. Nou is de brandstof niet zozeer een belangrijke keus maar het heeft gevolgen voor het rijkarakter van een auto.

 

Een benzinemotor (die eventueel omgebouwd is voor aardgas, groengas of LPG) heeft bij weinig toeren niet zo veel koppel. Pas bij meer toeren krijgen benzinemotoren meer vermogen ter beschikking. Dat betekent dat je bij het wegrijden en het manoeuvreren bij parkeren etc. gebruik moet maken van zowel het gaspedaal als de koppeling. Een dieselmotor heeft bij lage toeren al snel een groot koppel.

Dat betekent in de praktijk van het autorijden dat je bij een dieselauto maar weinig of geen gas hoeft te geven om de auto uit stilstand weg te laten rijden. Als je nu hebt leren rijden in een dieselauto, heb je niet geleerd hoe je weg moet rijden met een benzineauto omdat je dat gaspedaal niet voldoende hebt hoeven te gebruiken. Ga je na het behalen van je rijbewijs in een dieselauto dan ook in een benzineauto rijden dan leidt dat de eerste tijd altijd tot teleurstellingen. De motor slaat steeds af.

Voor sommige nieuwe rijbewijsbezitters is dit zo’n frustrerende ervaring dat ze het autorijden ineens niet leuk meer vinden of zelfs helemaal niet meer willen autorijden.

Om dat te voorkomen heb ik dus gekozen voor rijles geven in een auto met benzinemotor.

 

 

De auto's

Rijschool Leo

Gouden Bodem 2

8621 CV Heeg